Militär Jawa

MC 255

Data från det militära registreringsbeviset:

 

JAWA 250cc Sexdagars special 1960

Motoreffekt: 15 hk

Slagvolym: 249 cm3

Drivmedel: Bensin

Axelavstånd: 143 cm

Antal bärande däck: 2 st

Frigångshöjd: 22 cm

Antal pass. sittande: 1 st

Antal pass. stående: -

Specialkonstruktioner: Skidfästen, vinterväxel och vinterbroms.

Bromssystemets (typ): Mekaniskt.


Tjänstevikt 160 kg

Längd: 220 cm

Bredd: 75 cm

Höjd: 112 cm


Ringdimension:

Framhjul:  3.00x 21"

Bakhjul: 3.50x19"


Text och bild: Holger Söder

MC 355

MC 355A är i princip samma cyckel som MC 255 men med en starkare motor på 350 cc och med två cylindrar som arbetar som en parallelltwin. Detta innebär att båda cylindrarna tänder samtidigt för att få bättre bottendrag och enklare tändsystem, då endast en brytare betjänar båda cylindrarna.

Samma motor sitter för övrigt i MC 356A -  "Monark-Jawa", eller Monark m962.

Text och bild: Holger Söder

MC 356A

MONARK Armé Motorcyckel typ 962, MC 356A, med Jawa 350 cc 2-cyl pararelltwin tvåtaktsmotor.

Effekt: 20 hk

vikt: 170 kg 1 passagerare

Hjul: 3,50 x19 tum bak, 3,00 x 21 tum fram, däck 4 lagrade nabbdäck från Trelleborg.

Tagen i bruk 22 dec 1962  på P4 i Skövde.


Såldes ut från försvaret 1981-04-16 till Terräng-Axel i Göteborg som sålde ett 100 tal militärjawor till privatpersoner runt om i landet för 15oo kr. 

Efter att ha varit avställd f.r.o.m 81-07-11 köptes den av mig 2003-08-12 och den var i stort behov av en genomgripande renovering som gjordes våren 04. En massa jobb och tre motorer senare går den som en klocka. Har kört till 4 Internationella Jawaträffar runt om i Europa utan några problem alls. England -04 Tyskland -07 Norge -09 och Finland -10. Motorn är dock lite törstig och försöker man att snålställa förgasaren blir den svårstartad vilket Cay fick erfara på Finlandsfärden 10.

Text och bild: Tomas Krantz

MC 355 blir MC 257A

Här kommer en bild på Holger Söders MC 257A.

Den registrerades första gången i militära registret 19 september 1963 och hamnade på I21 i Sollefteå.

Ramnumret, som börjar på 554-,  talar om att den från början var en MC 355, med en tvåcylindrig 350cc motor, som byggdes om 1969 till att få en encylindrig 250cc motor typ JAWA 579, med magnettändning, och då fick beteckningen MC 257A.

Tjänstevikten är 160 kg beräknad med skidfästen och kombinerad hand- och fotväxel.

Motoreffekt 16,5 hk, frigångshöjd 18cm.


Den här cykeln såldes ut från försvaret 1983


Text och bild: Holger Söder