Jawamikke skrev:
Det fine med Jawa er at store problemer går å fikse

Det är ju en väldigt positiv inställning du har, jag känner några som i din situation skulle uttala både en och två svavelosande eder. Jag behöver bara titta i spegeln...
Men du har ju rätt, även stora problem är ofta lätta att ordna.
Men små smygande problem kan vara nog så irriterande..
Att man kan spänna kedjan så illa stramt att motorblocket rämnar, låter även det lite sagolikt. Jag tycker kedjan borde gå av först. Men om man tänker en allt för stram kedja tillsammans med en hård landning på något sätt, kanske vi har ett möjligt scenario.
Men sannolikheten för att du skall hitta två motorer som råkat ut för samma omilda behandling, är ju otroligt liten. Tala om maximal otur..
Har de två ödelagda motorerna motornummer i närheten av varandra? Det skulle ju kunna tänkas att en serie gjutningar har en svaghet, som kan brista i extrema omständigheter? Jag spekulerar bara, jag har aldrig hört talas om något liknande.
Kanske kan sprickor uppstå om motorn sitter för löst i ramen. Du sa att högra övre hörnet är nästan avbrutet, det kan tyda på en dåligt åtdragen motorbult..?
Hög belastning, ett kraftigt gupp, alltför spänd kedja, lösa motorfästen - det måste vara en lång kedja av ogunstiga förhållanden och tillfälligheter som samverkar för att motorn skall rämna på det viset.
Lycka till med tredje motorn!
Jag vill gärna ha bilder av förödelsen.
Andercz