Jag vill inte påstå att jag vet riktigt säkert att en 250, t ex. en CZ 485 eller CZ 455, eller kanske rent av en JAWA 353 skulle få plats, med någon slags hemslöjdad fläkt. Det skulle ju funka med en elektrisk fläkt.
Att tränga på en 250-cylinder på din motor verkar dock lite vanskligt, din kolv är 58mm i diameter i standardstorlek, men en 250 är 66mm. Dragbultarna till cylindern sitter antagligen lite olika, och kanske överspolningskanalerna likaså..?
Jag bara spekulerar, kanske svamlar jag också en smula, just nu har jag inte någon cylinder att mäta på, om foten får plats i blocket. Jag skall forska lite..
När jag tänker efter, så kanske det inte gör så mycket för drivkedjans position om det är en encylindrig eller tvåcylindrig. Jawa 353 och 354 har ju till exempel exakt samma växellåda, samma axlar, och alltså samma bredd vid utgående drevet. Därför funkar det att byta motor i deras ramar.. Är verkligen din 175cc så mycket smalare just där?
Som sagt, det fordras lite efterforskning här. En militär JAWA 553 vore ju inte så svår att finna. Kanske till och med en 579? Men det beror ju på om fästena stämmer någorlunda..
Jag hittade för övrigt den här undringen..
Han har tänkt lite längre.
http://www.saveass.com/index.php?option ... view&id=14
Och här påstår någon att han har borrat upp cylindern för en 250-kolv, på lite bruten engelska.. Jag tror han menar att man måste Lägga under en distans för att höja cylindern, så att kolven inte slår i toppen, då 250-kolven kanske även är lite högre, inte bara bredare. Det finns alltså material nog för att borra upp? Det är inte särskilt svårt att hitta en 175cc cylinder, om du ångrar dig och vill stoppa tillbaka originalkolven.
http://www.youtube.com/watch?v=RB3nvKChYkI
Jag återkommer
Andercz