OK, fortfarande vet jag inte vilken motor du skruvar på... Jag kanske säger fel nu, men hör gärna av dig innan du går vidare så jag vet om jag gissat fel.
Primärdrevet brukar sitta som gjutet eller svetsat, det ser den perfekta konan till.
Men du skall aldrig ge dig till att värma, det kan förstöra härdningen i vevaxeln och i drevet, och till en början kommer det att sitta ännu mera fast..
Det skall räcka med en kraftig avdragare av rätt typ. Du kan inte använda en enkel tre-armad kloavdragare, utan behöver en kraftigare sak med mer riktad verkan. Biltema har en billig och bra.
Aternativt denna:
Du skall inte greppa om tänderna på drevet, utan i den vulst som finns på drevet, just för detta ändamålet. Griper du i tänderna, eller i ytterkanten, "kläms" drevet ihop en smula och greppar ännu hårdare mot axeln. Draget skall göras så långt in mot axeln som möjligt.
OBS! När drevet väl lossnar kommer det med en knall och en väldig fart, och kan komma flygande mot ditt ansikte..! Jag har fått ett drev som attackerade mig, men missade örat med någon millimeter, och stack och gömde sig i garagets mörkaste vrå. Sedan dess låter jag alltid
muttern sitta kvar på en eller två gängor, då fångas drevet upp utan dramatik.
Placera avdragaren på drevet, enligt bilderna, och drag åt. Eventuellt får du låta den sitta ett tag, drag lite till. Vänta ett tag, drag lite till.. Ett enstaka välriktat slag med en hammare på avdragarens bultskalle kan göra susen, men man får inte ge sig till att knacka hej vilt och många gånger. Man kan lätt skada vevaxeln. Tålamod.
VÄRM ALDRIG PÅ DREVET!
Vi hörs
Andercz