Då jag befinner mig i startgroparna inför någon form av översyn eller kanske tillochmed renovering av en militär Jawa 250 (1962) och aldrig har pysslat med något liknande så tänkte jag försöka se om det går att få hjälp av den stora kompetens som verkar finnas på detta forum!

Bakgrund:
Ärvde min farfars gamla Jawa i höstas. Har minnen av den under hela min barndom i princip. Dock så hade den trilskats en hel del på de senaste åren och när jag tog över den så hade den stått oanvänd i garage i åtminstonde 5 år. Farsan har hållt på en del med den innan men gett upp så därför fick jag "ta över" den istället. Målet är att den ska vara fullt funktionsduglig till sommaren 2016!
Egna förutsättningar:
Grundläggande förståelse för hur motorer fungerar, haft intresse av att skruva de senaste två åren i princip. Dock inte skruvat med motorcyklar ännu utan hållit mig till mindre grejer så som utombordsmotorer, gräsklippare etc. Har tillgång till garage att skruva i och brukar vara där åtminstone en kväll i veckan.
Symptom på motorcykeln:
Svårstartad. Ibland vill den inte starta överhuvudtaget med kicken. Kan gå att springa igång istället. Gnista är kontrollerad och finns.
Kicken fastnar titt som tätt i sitt nedre läge. Går att återföra om man lägger i en växel och snurrar bakhjulet en liten bit.
Kopplingen spökar. Går ej att lägga i första växeln när motorn är igång, hela växellådan skrapar när man försöker lägga i växeln med växelpinnen.
Rasslande ljud från motorn när den är igång.
Dödarknappar ger ifrån sig en mindre blixt när man trycker på den för att stänga av motorn.
Mina tänkta åtgärder:
Justera kopplingen enligt verkstadsmanualen.
Byte av bensin i tanken samt av olja i växelhuset.
Byte av samtliga packboxar och lager.
Byte av packningar till förgasare, topplock, cylinder samt vänster/höger kåpa.
Kontroll av spelet i vevstake och kolv. Misstänker att det är detta som ger ifrån sig det rasslande ljudet vid gång.
Frågeställningar:
Då jag är oerfaren på det här så undrar jag ifall mina tänkta åtgärder verkar vettiga?
Det känns som att byte av packboxarna, och då speciellt packboxen i högra kåpan kan hindra att den drar en hel del tjuvluft och därmed gör motorn svårstartad, dessutom hindrar ju detta en hel del läckage.
Då jag behöver köpa både packboxar och kullager så undrar jag även vart jag enklast och bäst beställer dessa? Samt vad jag behöver uppge för specifikationer vid beställning så jag får rätt grejer. Är rätt grön på sånt där. Övriga reservdelar tänkte jag beställa från jawashop.com men just med lager och sådant så känns det dumt att snåla när det finns vettiga grejer i landet.
Finns det någon smidig lageravdragare som går att köpa för detta ändamålet? Hittat någon specifikt för Jawa på en suspekt tysk sida men inte säker på att jag vill beställa därifrån riktigt ännu

Packningar tänkte jag dock beställa från jawashop.com Rekommenderas detta eller är det mest skräp? Kanske är enklare att göra egna packningar av packningsark?

Är det någon som har någon idé hur jag ska lösa kicken som fastnar? Blir måttligt irriterande när man står och kickar och den fastnar gång på gång

Dessutom undrar jag om någon har en teori om den blixtrande dödarknappen? Har inte tittat något djupare på den men känns lite instabilt om man ska riskera att bli grillad varje gång man vill stänga av hojen!

Jag tror att jag har fått med allt nu iallafall! Vore grymt tacksam om någon skulle vilja ta sig tid att besvara någon av frågorna! Ursäktar min textbomb oavsett men det är en del grejer jag antagligen har att stå i ifall det ska bli någon ordning på Jawan! Vore sjukt kul om det skulle gå vägen dock!
Tackar på förhand!