Visade sig när jag började skruva att kopplingskorgen satt löst.
Frågan: Hur hårt skall kopplingsmuttern dras (moment)? Eller ska man kunna dra den utav hellskotta å ändå kunna snurra centrum och korg oberoende av varandra?? För isåfall måste jag riva vidare.
Du skall dra muttern duktigt, jag brukar använda en mutterdragare och hålla emot med vänsterhanden, När kopplingscentrum rycks ur handen är det OK. Det finns inget moment specificerat. När muttern är dragen viks låsbrickan upp på en av mutterns ytor. Det är viktigt att man har försäkrat sig från början att låsbrickans inre taggar verkligen hakar i, och inte blir tillplattade när man drar muttern, så jag drar in muttern med fingrarna först, och håller brickan på plats.
Den lagerhylsa som sitter på axeln bakom kopplingscentrum, är några tiondelar längre än kopplingskorgen är djup, och möjliggör att kopplingskorgen kan rotera oavhängigt kopplingscentrum. Detta är ju förutsättningen för att kopplingen skall fungera, att kopplingskorg och kopplingscentrum kan röra sig "fritt", motorn roterar ju hela tiden , liksom växellådan. Kopplingen överför kraften till utgående drevet. Drar du in kopplingshandtaget, pressas lamellerna isär, eller rättare sagt upphör trycket som pressar ihop lamellerna, och utan friktion "stannar kraften" i kopplingskorgen, liksom..
Det låter på din beskrivning som om senaste mekaren glömde dra åt muttern..
Innan du lägger på sidokåpan, kolla att det inte uppstått något glapp mellan lagerhylasan/ kopplingskorgen. Det kan slitas snabbt om det tillåts att wobbla...
Mja då var det nog som jag trodde. Brickan är kass å måste bytas. Men då måste jag sannolikt byta iaf distansen oxå pga att när jag drar muttern så kan inte centrum och korg snurra oberoende av varandra. Utan dom snurrar "ihop".