Utmärkt med bild!
Nu är bilden lite liten, men jag tror jag ser att det inte går någon kabel till brytaren? Det borde suttit en kabelsko på den svarta kabeln, så att den går att fästa på brytaren, som har en "spadkontakt" inbyggd i sig.
För att bekräfta att det är rätt kabel, följ den åt andra hållet och se att den går till 1. på tändspolen. Om du kopplar loss kabeländan som sitter på 1. på tändspolen, och med ett mätinstrument, en multimeter, mäter om det är kontakt mellan kabeländan nere vid alternatorn och ändan vid tändspolen, kan du konstatera om det är samma kabel.
Kablaget på en MC 257A är inte särskilt omfattande, det bör gå att kontrollera vart de olika kablarna tar vägen.
Den omtalade icke kopplade kabeln till ett eventuellt batteri (
på 6 Volt, trots att alternatorn ger 12 Volt) finns inte med i kabelhärvan. När samma motor var monterad i en ISDT-mc kunde man ha ett 6 Volts batteri anslutet för enbart bakljuset, och på så sätt ha mer elektricitet till framlyktan på 12 Volt. Denna variant användes inte av svenska försvaret, de ville inte ha ett batteri på cyklen. Alternatorn ger tillräckligt till att få ljus både fram och bak.
Jag bifogar ett lite förbättrat kopplingsschema, färgerna gör det lite enklare att följa än det som finns i handböckerna.
Notera den lite originella dragningen av kablarna till baklyktan. Tack vare att alternatorn ger växelström och saknar batteri, är det uppkopplat på detta viset för att inte slockna en blink när man skiftar från helljus till halvljus.
Vill man koppla in en bromsljuskontakt är det lite speciellt, man kan lätt orsaka kortslutning..
Andercz