Anders,
På så här långt avstånd låter det mest troligt att du har en sliten kolvbult, möjligen är bussningen även den sliten. Alternativt är kolvringarna eller rent av även kolven, slitna.
För att få klarhet behöver du lyfta av toppen och cylindern. Lustigt nog är det oftast kolvbulten som är mest sliten, inte bussningen, som man skulle kunna tro. Bussningen är ju i brons, medan bulten är gjord av stål. Det är vanligt att bulten har en "midja" där den sitter i bussningen. Skaffa en ny kolvbult, det brukar räcka i de flesta fallen, om slitaget inte har gått för långt.
I allra värsta fall håller lagerrullarna i storändan på vevstaken på att bli slitna. I så fall är det bara att riva motorn och renovera vevaxeln. Drag i vevstaken för att känna om det finns något slitage.
När du ändå har grejerna isär, kolla och byt kolvringarna. Dessa skall ha ett maximalt gap på 0.8mm mellan ändarna. Nya har ett gap på 0,2mm. Detta mäter du genom att skjuta ner en ring uppifrån i loppet till c:a 15 - 20 mm ner från överkanten, mät med bladmått.
Kolven mäts på nederkanten vinkelrätt mot kolvbultshålen. Toleranser kan du få om du tittar i verkstadshandboken för Arme´ns MC 257A, den har en sportvariant av din motor, JAWA 579. I allt väsentigt kan du använda den som handbok för din 250cc California. Handboken finns att ladda ner här på sidan under "Mektips"
Där finns också tips om hur du demonterar/ monterar kolvringarna. Jag brukar klippa remsor ur en PET-flaska eller en Colaburk. Se bilden nedan.
Passa på att sota ur topp och cylinder/ utblås när cylindern ändå är hanterbar på bänken.
Byt topplockspackning när du monterar ihop den.
Ny kolvbult mm hittar du hos Rudolf Saxegaard,
g-shums@online.no . Om du skaffar nya kolvringar, uppge rätt storlek, överdimension. Det står instansat på toppen av kolven : t.ex. B 3 , innebär tredje överdimensionen, klass B.
Lycka till
Andercz