Jag antar att du har en JAWA 631, utan oljepump?
Det kan var flera orsaker till dina problem.
Har den varit sådan sedan servicen eller har det uppstått nyligen?
När du bytte packningen bakom generatorn, såg du till att smörja in läpparna på tätningen med fett innan du monterade den? Om den är torr slits den ut snabbt när vevaxeln börjar rotera.
Om den läcker igen, trots att den ju är ny, kan det orsaka en massa konstiga fenomen, som ofta förväxlas med förgasarfel.
Att den hackar på tomgång kan ha att göra med det nya luftfiltret, är det ett original luftfilter eller ett modernt typ K&N? Ett nytt luftfilter kan orsaka att man får justera förgasaren på nytt.
Hackar förgasaren på tomgång kan det bero både på att förgasaren får för fet eller för mager blandning, men jag skulle tro mer på för fet.
Men börja med att ställa tomgången med förgasaren som den är, enligt instruktionsboken.
Kanske är tomgångsmunstycket blockerat?
På tomgång använder förgasaren tomgångsmunstycket och luftskruven,
Mellanregistret styrs av trotteln och först på närmare fullgas kommer huvudmunstycket riktigt till tals.
Kan detta vara till någon hjälp?
Andercz