Se där, man lär sig något nytt varje dag..
Du har alldeles uppenbart en av de allra sist levererade
MC 355. De började levereras 1960, sedan måste det ha pågått leveranser hela tiden, det var ju i alla fal en hel del maskiner, totalt 2500 av modell
MC 355/ 554-05. Plus två reservmotorer till varje, och ett berg av reservdelar.. Hittils har jag fått veta att alla försvarets maskiner registrerades efter det första leveransåret, oavsett om de, som din, tillverkades lite senare. Men JAWA-fabriken har ju hållt räkningen och stämplat in tillverkningsåret på ID-plåten.
Har du det militära reg-numret kvar på nummerplåten? Även utan det kan du kontakta
mifor vid Bodens garnison, 0921348000 fråga efter Janette Svanberg. Hon handhar arkiven för försvarets fordon. Du har ju ramnumret att utgå från. Om inte det Militära reg-beviset säger annat, kanske det är bäst att i fortsättningen uppge till alla myndigheter att det är en
JAWA 554-05 från 1962.
MC 355 är bara en benämning inom Svenska Försvaret, det är ingen modellbeteckning för JAWA.

- Ramnummer MC 255 mfl.jpg (16.83 KiB) Visad 22010 gånger
Jag måste erkänna att jag inte är helt insatt i de nya reglerna för registrering, jag tror det har blivit både dyrare och krångligare, men kolla hos Transportstyrelsen. Kanske bäst att ringa och prata med dem, jag tycker det är svårt att få en klar bild bara av att läsa på deras hemsida.
Reservdelar till din motor hittar du hos Rudolf Saxegaard i Norge. Han har köpt upp större delen av försvarets och FMCK´s reservdelslager, det som inte redan hade gått till destruktion som "Övertaligt krigsmateriel".
Rudolfs adress hittar du i nästan varenda inslag under "Reservdelar". Vissa delar kan du köpa något billigare från de Tjeckiska handlarna på nätet, men det är bara ett fåtal delar som är de samma som till de civila maskinerna JAWA 354, trots att de på utsidan kan tyckas vara identiska.
Ladda ner verkstadshandboken och studera den innan du gräver dig in i motorn. Detsamma gäller reservdelsboken. Du behöver tillverka ett par specialverktyg för att underlätta och göra renoveringen säkrare. Hör av dig när det börjar bli dags.
Vi hörs
Andercz