2xCZ125A
2xCZ125A
Hejsan!
Jag har råkat ramla på ett par CZ 125:or, en från -46 och en 47:a. De finns inte i registret, men har funnits och jag har alla papper på dom.
46:an fick ont i en motorkåpa då kickstoppen ville veta hur världen såg ut på utsidan. Håller nu på att tillverka en ny kickstopp och ska svetsa igen kåpan så den är snart fit for fight igen.
47:an har jag kört några kilometer med och den fungerar nästan perfekt men slirar för mycket på kopplingen.
Ska korka om lamellerna på båda då de var riktigt dåliga även på -46:an.
Vet någon vänlig själ var man kan hitta info/manualer/elschema till dessa gamla skönheter?
I synnerhet är elsystemet ett smärre mysterium, det verkar som om omkopplaren på/i lyset är till någon maskin med batteri och killswitch, fast det finns ingen tråd från tändspolen så jag antar att det är pysventilen som gäller här...
Skulle vara riktigt kul att få dom vägdugliga och tuffa iväg till speedwayen på dessa i sommar:)
Jag har råkat ramla på ett par CZ 125:or, en från -46 och en 47:a. De finns inte i registret, men har funnits och jag har alla papper på dom.
46:an fick ont i en motorkåpa då kickstoppen ville veta hur världen såg ut på utsidan. Håller nu på att tillverka en ny kickstopp och ska svetsa igen kåpan så den är snart fit for fight igen.
47:an har jag kört några kilometer med och den fungerar nästan perfekt men slirar för mycket på kopplingen.
Ska korka om lamellerna på båda då de var riktigt dåliga även på -46:an.
Vet någon vänlig själ var man kan hitta info/manualer/elschema till dessa gamla skönheter?
I synnerhet är elsystemet ett smärre mysterium, det verkar som om omkopplaren på/i lyset är till någon maskin med batteri och killswitch, fast det finns ingen tråd från tändspolen så jag antar att det är pysventilen som gäller här...
Skulle vara riktigt kul att få dom vägdugliga och tuffa iväg till speedwayen på dessa i sommar:)
Re: 2xCZ125A
Grattis till två riktigt charmiga små hojar!
Jag har en användarhandbok, på engelska, och en reservdelsbok på tjeckiska. Jag skickar dem till din e-postadress.
Handboken innehåller inget kopplingsschema, men jag tror elsystemet är identiskt med efterföljarens, CZ 125B, tändplattan är i varje fall den samma.. Du bör kunna se vad som stämmer överens och vad som inte stämmer... De tidiga CZ 125B hade heller ingen "kill-switch" utan stoppades med en pysventil, som på ditt syskonpar. Batteriet är bara till för att driva tutan och bromsljus, när motorn inte är igång, samt för att ge ström till parkeringsljus. Det har ingen praktisk funktion för att starta motorn. Har man inget batteri installerat, kan man strunta i likriktaren.
Här gärna av dig, och skicka gärna in ett par bilder!
Andercz
Jag har en användarhandbok, på engelska, och en reservdelsbok på tjeckiska. Jag skickar dem till din e-postadress.
Handboken innehåller inget kopplingsschema, men jag tror elsystemet är identiskt med efterföljarens, CZ 125B, tändplattan är i varje fall den samma.. Du bör kunna se vad som stämmer överens och vad som inte stämmer... De tidiga CZ 125B hade heller ingen "kill-switch" utan stoppades med en pysventil, som på ditt syskonpar. Batteriet är bara till för att driva tutan och bromsljus, när motorn inte är igång, samt för att ge ström till parkeringsljus. Det har ingen praktisk funktion för att starta motorn. Har man inget batteri installerat, kan man strunta i likriktaren.
Här gärna av dig, och skicka gärna in ett par bilder!
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: 2xCZ125A
Tusen tack för varmt välkomnande och riktigt bra info. Dock har det inte dykt upp några manualer i mailen ännu.
Det finns ingen elektrisk tuta på denna utan på de bilder jag sett är det en gummituta, och det måste givetvis införskaffas och monteras. Dock finns det en parkeringslampa i framlyktan. Men batteri? Fanns det på dom menar du? Måste ju dit ett då...
I övrigt saknas pumpen som sitter på kedjeskyddet på båda, och jag antar att det funnits någon verktygssats?
Kåpan svetsad av kamraten Juha. Helt otroligt fint gjort. Med nålhacka, slipstift och lite sisu så är det enda som märks att den är lite renare där hålet var...
Upptäckte också att det är nog bäst att byta lagren när det ändå är isär.
Bilder kommer...
Det finns ingen elektrisk tuta på denna utan på de bilder jag sett är det en gummituta, och det måste givetvis införskaffas och monteras. Dock finns det en parkeringslampa i framlyktan. Men batteri? Fanns det på dom menar du? Måste ju dit ett då...
I övrigt saknas pumpen som sitter på kedjeskyddet på båda, och jag antar att det funnits någon verktygssats?
Kåpan svetsad av kamraten Juha. Helt otroligt fint gjort. Med nålhacka, slipstift och lite sisu så är det enda som märks att den är lite renare där hålet var...
Upptäckte också att det är nog bäst att byta lagren när det ändå är isär.
Bilder kommer...
Re: 2xCZ125A
Jag har skickat två handböcker till den mailadress du har angivit i din profil. Det gjorde jag redan i går.. Kolla i din skräpkorg om det har kommit dit. Kanske är det för stora filer? Den ena är på 3,5 Mb.
Om du vill ha parkeringsljus eller inte avgör du nog själv. Det är inget lagkrav, jag vet inte om det var vanligt med ett batteri på CZ 125A. Det visar sig när vi får tag i ett kopplingsschema. Att det finns ett hål för en parkeringslampa i reflektorn innebär inte nödvändigtvis att det måste sitta en glödlampa där. Det är ju lite opraktiskt med ett parkeringsljus som kräver att motorn går på tomgång, eller mer..
Jag har hört mig för om en handbok till just CZ 125 A, helst på ett språk man förstår, engelska eller tyska.
Alla lager i en CZ brukar vara metriska standardlager, Kolla med Jacking AB i Kungsör, de ger bra priser till MC-mekare.
Andercz
Om du vill ha parkeringsljus eller inte avgör du nog själv. Det är inget lagkrav, jag vet inte om det var vanligt med ett batteri på CZ 125A. Det visar sig när vi får tag i ett kopplingsschema. Att det finns ett hål för en parkeringslampa i reflektorn innebär inte nödvändigtvis att det måste sitta en glödlampa där. Det är ju lite opraktiskt med ett parkeringsljus som kräver att motorn går på tomgång, eller mer..
Jag har hört mig för om en handbok till just CZ 125 A, helst på ett språk man förstår, engelska eller tyska.
Alla lager i en CZ brukar vara metriska standardlager, Kolla med Jacking AB i Kungsör, de ger bra priser till MC-mekare.
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: 2xCZ125A
Lite bilder på reparationerna.
Re: 2xCZ125A
Jag har inte ännu hittat något riktigt kopplingsschema för CZ 125A, men du har lite inspiration, kanske, från denna sidan..
http://www.motomagazin.cz/index.php?act ... pos=cz125a
Jag letar vidare..
Andercz
http://www.motomagazin.cz/index.php?act ... pos=cz125a
Jag letar vidare..
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: 2xCZ125A
Aha! Nu har jag fått fatt i ett kopplingsschema till CZ 125A! Det är verkligen ett mästerstycke i enkelhet. Det finns bara en lampa i framlyktan och en i baklyktan.
Dock tycker jag det borde finnas någon reglering.. , som skydd för överspänning. Det sitter i lykthuset på CZ 125B.
Jag får forska vidare. Hmm, det är ett par underligheter med baklyktan..
Aha, nu ser jag..
Efter mycket omständligt skrivande och kopierande i Google translate, har jag fått fram följande:
Baklampan var ursprungligen kopplad till terminal 58 på ljusvredet. Men man upptäckte att glödlampan i baklyktan gick sönder väldigt ofta, på grund av överbelastning då man skiftar mellan hel- och halvljus.
Detta löste man genom att koppla baklyktans lampa mellan framlampans båda anslutningar A och B. Med denna kopplingen måste man bocka in jordblecket, som är kopplat till anslutning C, i baklyktan, så att det får kontakt med glödlampans sockel/ ytterhölje. Det skall alltså se ut som E på skissen. Glödlampan i baklampan får nu sin jordning av glödlampan i strålkastaren.
En liknande koppling förekom på Arméns JAWA 579, med tillägget att där även fanns ett motstånd i kretsen för att "äta upp" strömspikar.. Nu ger generatorn i en CZ 125A bara 15 watt 6 Volt.
Om du märker att glödlampan i baklyktan ändå skulle gå sönder ofta, kan det vara en bra idé att installera någon slags reglering..
NBågot bromsljus finns det knappast kapacitet för att koppla in, men det blev å andra sidan inte en lag på att ha ett sådant förrän 1974. Dock brukar jag rekommendera att man installerar det för sin egen säkerhet.. Kanske kan man få till det om man använder LED-lampor, både bak och fram. Det krävs då att man ansluter en likriktare, men det kan ju inte vara någon större svårighet.
Det skall alltså inte sitta något batteri på din MC. Självklart, när man tänker efter.. Att det ändå finns ett hål i reflektorn för en parkeringslampa, kommer sig av att man använder sig av standarddelar, som t.ex reflektorer. Dessa har ofta ett hål för en parkeringslampa, även om man just på denna hojen inte tänker utnyttja den möjligheten.
Andercz
Dock tycker jag det borde finnas någon reglering.. , som skydd för överspänning. Det sitter i lykthuset på CZ 125B.
Jag får forska vidare. Hmm, det är ett par underligheter med baklyktan..
Aha, nu ser jag..
Efter mycket omständligt skrivande och kopierande i Google translate, har jag fått fram följande:
Baklampan var ursprungligen kopplad till terminal 58 på ljusvredet. Men man upptäckte att glödlampan i baklyktan gick sönder väldigt ofta, på grund av överbelastning då man skiftar mellan hel- och halvljus.
Detta löste man genom att koppla baklyktans lampa mellan framlampans båda anslutningar A och B. Med denna kopplingen måste man bocka in jordblecket, som är kopplat till anslutning C, i baklyktan, så att det får kontakt med glödlampans sockel/ ytterhölje. Det skall alltså se ut som E på skissen. Glödlampan i baklampan får nu sin jordning av glödlampan i strålkastaren.
En liknande koppling förekom på Arméns JAWA 579, med tillägget att där även fanns ett motstånd i kretsen för att "äta upp" strömspikar.. Nu ger generatorn i en CZ 125A bara 15 watt 6 Volt.
Om du märker att glödlampan i baklyktan ändå skulle gå sönder ofta, kan det vara en bra idé att installera någon slags reglering..
NBågot bromsljus finns det knappast kapacitet för att koppla in, men det blev å andra sidan inte en lag på att ha ett sådant förrän 1974. Dock brukar jag rekommendera att man installerar det för sin egen säkerhet.. Kanske kan man få till det om man använder LED-lampor, både bak och fram. Det krävs då att man ansluter en likriktare, men det kan ju inte vara någon större svårighet.
Det skall alltså inte sitta något batteri på din MC. Självklart, när man tänker efter.. Att det ändå finns ett hål i reflektorn för en parkeringslampa, kommer sig av att man använder sig av standarddelar, som t.ex reflektorer. Dessa har ofta ett hål för en parkeringslampa, även om man just på denna hojen inte tänker utnyttja den möjligheten.
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: 2xCZ125A
Tusen tack för infon och omaket du gör dej. Fantastiskt vilka hjälpsamma människor det finns.
Nåväl, nya lager är inköpta liksom en flaska bräklein så det går att få kåporna rena. Vinkorkar till kopplingen är beställda och kickstoppet sitter uppe i fräsen:)
Jag har via länkarna på hemsidan upptäckt att i stort sett samtliga delar går att få tag på fortfarande, men inte mycket motordelar. Nu går det ju att tillverka det mesta och det blir ju lite roligare i slutänden.
Jag måste försöka få till ett par bilder på maskinerna, -47:an är jag nästan säker på att den aldrig är omlackad eller renoverad i någon bemärkelse och skicket på den är helt outstanding. Precis rätt patina och lite småbucklig och välanvänd som den ska va. -46:an däremot har någon varit och kladdat färg på någon gång och inte speciellt seriöst heller. Men de kommer att få vara som de är. Jag ska se till att de funkar perfekt maskinellt och är säkra att åka på och sedan ska de användas. Så någon originalrenovering står inte högt på listan nu. Men man måste säga att de är vackra att se när de är ordentligt renoverade.
Elschemat löste ju en del funderingar då. Ju enklare desto bättre. Jag ska kolla lite närmare på det och se om jag inte kan lägga på en varistor för att skydda baklampan. Det vore trevligt att bara behöva en kabel bakåt.
Jag har förresten upptäckt att det är fler som försökt maila filer till mej som inte gått fram. Det visade sig att servern var full. Det ska enligt uppgift vara åtgärdat nu iallafall.
/Micke
Nåväl, nya lager är inköpta liksom en flaska bräklein så det går att få kåporna rena. Vinkorkar till kopplingen är beställda och kickstoppet sitter uppe i fräsen:)
Jag har via länkarna på hemsidan upptäckt att i stort sett samtliga delar går att få tag på fortfarande, men inte mycket motordelar. Nu går det ju att tillverka det mesta och det blir ju lite roligare i slutänden.
Jag måste försöka få till ett par bilder på maskinerna, -47:an är jag nästan säker på att den aldrig är omlackad eller renoverad i någon bemärkelse och skicket på den är helt outstanding. Precis rätt patina och lite småbucklig och välanvänd som den ska va. -46:an däremot har någon varit och kladdat färg på någon gång och inte speciellt seriöst heller. Men de kommer att få vara som de är. Jag ska se till att de funkar perfekt maskinellt och är säkra att åka på och sedan ska de användas. Så någon originalrenovering står inte högt på listan nu. Men man måste säga att de är vackra att se när de är ordentligt renoverade.
Elschemat löste ju en del funderingar då. Ju enklare desto bättre. Jag ska kolla lite närmare på det och se om jag inte kan lägga på en varistor för att skydda baklampan. Det vore trevligt att bara behöva en kabel bakåt.
Jag har förresten upptäckt att det är fler som försökt maila filer till mej som inte gått fram. Det visade sig att servern var full. Det ska enligt uppgift vara åtgärdat nu iallafall.
/Micke
Re: 2xCZ125A
Då var även nya packboxar till vevaxel införskaffade. De jag fick tag på var lite smalare än de som varit tidigare, men jag svarvar ett par distanser så är det problemet löst.
Vinkorkar inköpt och justerade till lameller.
Kickstoppen är härdad och skall bara anlöpas en gång till.
Förhoppningsvis ska det bli hopskruvat till helgen och Jesse vad kul det ska bli.
/Micke
Vinkorkar inköpt och justerade till lameller.
Kickstoppen är härdad och skall bara anlöpas en gång till.
Förhoppningsvis ska det bli hopskruvat till helgen och Jesse vad kul det ska bli.
/Micke
Re: 2xCZ125A
Båda maskinerna lever och även 46:an är provkörd.
Skulle dock behöva lite info om justering av tändning då jag har en känsla av att den inte är optimal.
Fanns det någon verkstadshandbok till dessa?
Skulle dock behöva lite info om justering av tändning då jag har en känsla av att den inte är optimal.
Fanns det någon verkstadshandbok till dessa?